Otras tādas pasaulē nav – Latvijā izgudrota unikāla tehnoloģija

29.01.2019.

“Ar mūsu izgudroto iekārtu var uzklāt aizsargslāni ne tikai metāla detaļām. Iespējams pārklāt arī plastmasas detaļas, stiklu utt.” laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumam “Latvijas Bizness” atklāj pētījumu centra “Schaeffler Baltic” valdes loceklis Aleksandrs Parfinovičs.

Funkcionalitāte arī ir dažāda – pārklājums kalpo ne tikai detaļas izturības palielināšanai, samazinot nodilumu berzes dēļ, bet arī, piemēram, uzlabo izolāciju, aizsargā pret augstu temperatūru un gaismas atstarošanos. Funkcijas ir dažādas.

“Tagad, piemēram, mūsu jaunais darbības virziens ir degvielas šūnas un katalizators, proti, ideja ir izgudrot pārklājumu, kas padara efektīvāku katalīzes procesu.”

Kāds uzņēmumu varbūt atpazīs ar nosaukumu “Naco Technologies”, taču 2010. gadā dibināto uzņēmumu 2015. gadā iegādājās Vācijas autorūpniecības nozares gigants “Schaeffler AG”, uzņēmumu paņemot savā paspārnē.

Kā viss sākās? Aleksandrs stāsta, ka Krievijas profesors Valērijs Mitins ar vakuuma un nano pārklājumiem strādā jau no pagājušā gadsimta 70. gadiem; viņš bijis arī darba grupā, kas izgudroja pirmo vakuuma mašīnu dažādu detaļu pārklāšanai ar aizsargslāni.

Skarbajos deviņdesmitajos gados mazajiem un vidējiem uzņēmumiem Krievijā klājies grūti, un 2009. gadā Valērijs izlēmis atbraukt uz Rīgu, kur savu tehnoloģiju izrādījis zinātņietilpīgo uzņēmumu komercializācijas platformas “Komercializācijas reaktors” rīkotā pasākumā.

Tur Valēriju saticis Aleksandrs, un abi izlēmuši apvienot spēkus, lai ideju komercializētu. 2010. gadā jau dibināts “Naco Technologies”.

Sākumā bija jāatrod nauda, par kuru izveidot pašu iekārtu – tehnoloģija bija, bet nebija iekārtas, uz kuras visu testēt.

“Iekārtu izdevās uzbūvēt 2012. gadā, un pēcāk jau sākām piedāvāt mūsu pakalpojumus – gan kā vietu, kur var pārklāt dažādas detaļas, gan vietu, kur var mēģināt uztaisīt kaut ko jaunu – esam kā neliels pētījumu centrs. Secinājām, ka mēs daudz vairāk pelnām ar projektiem, kuros vajag izveidot kādu jaunu pārklājumu.”

“”Schaeffler AG” bija viens no mūsu lielākajiem klientiem, kas bieži prasīja mums izveidot jauna veida pārklājumus metāla detaļām pret berzi vai uzlabot izolāciju.”

“Izstrādājām aizsargpārklājumus, devām viņiem testēt, kaut kas viņiem patika, kaut kas ne, bet viņi jebkurā gadījumā saprata, ka savu lietu pieprotam, ka mūsu zināšanas un produktus viņi var pielietot vairākiem saviem produktiem. 2015. gadā viņi izšķīrās par “Naco Technologies” iegādi,” stāsta Aleksandrs.

Darījuma summu gan viņš nedrīkstot atklāt.

“Uzņēmuma pārdošana, manuprāt, ir loģisks attīstības posms jaunuzņēmumam. Viņi skatās un vērtē jau gatavus produktus un uzņēmumus, nevis riskē un iegulda lielu naudu jaunu komandu veidošanā.”

“Vieglāk ir nopirkt jau strādājošu jaunuzņēmumu, to integrējot savā koncernā. Interesanti, ka 2015. gadā mēs bijām pirmais viņu pirkums pēc diezgan ilga laika. Pirms tam viņi iegādājās slaveno vācu riepu ražotāju “Continental”, kas reāli bija lielāks uzņēmums par viņiem. Kādu mirkli viņiem pietika, vajadzēja sagremot “Continental” pirkumu, bet nu jau sāk atkal investēt jaunos uzņēmumos,” stāsta Aleksandrs.

 

Ierīcē vairākas funkcijas

Bet kas tad ir uzņēmuma veiksmes stāsts? Galvenā iekārta esot vakuuma kamera, kur kā materiāls ir plazma, kas tiek pārvietots uz detaļu. Vakuums nepieciešams, lai nodrošinātu tīro vidi, lai būtu ļoti laba adhēzija starp detaļu un pārklājumu. Process pats par sevi ir ekoloģiski tīrs, nekādas ķīmiskas vielas vidē nenonāk.

Tā kā viss notiek vakuumā, tad arī pārklājuma kvalitāte ir ļoti augsta. Otra unikalitāte ir iekārtas funkcionalitāte – jau pēc nonākšanas “Schaeffler” paspārnē viņi izdomājuši vienā vakuuma iekārtā apvienot vairākas funkcijas.

“Mums ir, piemēram, vakuuma kamera, kur varam ar lielu ātrumu pārklāt detaļas. Papildu tam pielikām “bunkuru”, kur ievietot produktu un no kura detaļa tālāk slīd uz transporta līniju. Tas viss parasti notiek atsevišķi, atsevišķās kamerās. Bija ļoti sarežģīts process. Tagad visu varam ielikt vienā iekārtā, viss notiek vienā kamerā,” norāda uzņēmuma valdes loceklis

 

Ražotni cer atvērt Latvijā

“Schaeffler Baltic” nav vienīgais uzņēmums, kas uz detaļām klāj nanopārklājumus, taču ir citi veidi, kādos izdevies izcelties.

“Mēs dodam arī ātrumu. Citiem ir tāda pati kvalitāte kā mums, taču rezultātu izdodas sasniegt daudz lēnākā procesā. Visi, kas mēģinājuši sasniegt mūsu ātrumu, “salauzuši” plazmu. Otra lieta – mūsu cena ir zemāka nekā citiem. Mēs tuvojamies ķīmisko pārklājumu cenai, bet ar daudz augstāku kvalitāti un videi draudzīgāku tehnoloģiju,” norāda Aleksandrs.

Viņš uzsver, ka viņu tehnoloģija ir pilnīgi unikāla un otras tādas pasaulē nav.

“Pulksteņos ir daudz pārklājumu. Dārgās lietās var atļauties arī dārgu pārklājumu. Mūsu ideja un pieeja ir skatīties vairāk uz produktiem ar plašāku izmantojamību, tāpēc auto ražotāji mums ir interesanti, un otrādi – viņiem ir daudz detaļu, kuras jāpārklāj, un varam nodrošināt gan ātrumu, gan zemāku cenu.”

Jāuzsver gan, ka Latvijā detaļas pārklāj vien testa režīmā – Latvijā uzņēmuma darbinieki pētījumu centrā pēc “Schaeffler AG” pasūtījuma izstrādā dažādus jaunus pārklājumu veidus, paplašinot koncerna izgudrojumu portfeli.

“Ja viņi domā izmantot mūsu tehnoloģiju kādas detaļas pārklāšanai, tad viņi pie mums pasūta pētījumu, un turpinām attīstīt projektu. “Schaeffler” pasaulē trīs gadi nav nekas – projekta apstiprināšana, pārbaudīšana, atkārtota pārbaudīšana, pabeigšana utt.”

“Process ir ļoti ilgs, taču saprotam, ka jāpārliecinās par to, ka tehnoloģiju var izmantot miljoniem detaļu apstrādei. Līmenis ir ļoti augsts, viņi nedrīkst ražot un piegādāt auto ražotājiem negatavas detaļas.”

Tomēr Aleksandrs jau pēc diviem gadiem cer Latvijā atvērt ražotni ar “inline” konveijeru, kurā varētu gadā pārklāt, izmantojot savu unikālo nanopārklāšanas metodi, simtiem miljonus dažādu detaļu.

“Ar šo metodi varētu gadā pārklāt kādus 200 miljonus detaļu – jo mazāka detaļa, jo vairāk, protams, var pārklāt. Tā būtu kāda trešā daļa no esošā tirgus. Viens process maksā aptuveni 600 eiro, bet mums nav nozīmes, cik daudz detaļu ir iekšā ierīcē – var būt viena, var būt 10 tūkstoši.”

“Izdevīgāk, protams, vienā reizē pārklāt vairāk detaļu. Tas gan ir tikai piemērs – varbūt pirmo partiju varētu saražot tādā skaitā, bet, lai konkurētu ar citiem, jāražo miljoniem detaļu. Labā ziņa, ka par tirgu mums nav jādomā – par to parūpējas mūsu vācu kolēģi,” norāda Aleksandrs.

Pirms ražotnes atvēršanas gan vispirms jāiziet cauri dažādām pārbaudēm, jāizpilda standarti, jo uzņēmums nevar atļauties ražot produktu, kas nav nostrādāts līdz perfekcijai visos jautājumos.

Nanotehnoloģijas vidējam aritmētiskajam Latvijas iedzīvotājam “Rīgas satiksmes” dēļ vairāk asociējas ar skandāliem, nevis inovatīvu tehnoloģiju. Kas tas ir? “Nanotehnoloģija vienu mirkli bija ļoti populārs vārds.”

“Tas ir process vai jebkas cits nano izmērā. Tā kā mūsu slāņi ir nano izmērā, varam uzklāt, mazākais, 10 nanometrus. Galvenais ir nodrošināt, lai nano slānis nepazūd. Problēmas rodas, ja nano slānis pazūd – tad funkcija zūd.”

 

 

 

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla:

“Schaeffler Baltic” (agrāk “Naco Technologies”) dibināts 2010. gadā. Dibinātāji – Aleksandrs Parfinovičs (tagad valdes loceklis) un Krievijas pilsonis Valērijs Mitins.

Abi satikušies “Komercializācijas reaktora” rīkotā pasākumā, kurā Valērijs ieradies ar cerību savu izgudrojumu komercializēt.

 

Dīgšana:

Kopš dibināšanas “Schaeffler Baltic” piesaistīji pāri par vienu miljonu eiro lielu finansējumu. Vairāk nekā puse izlietota nanopārklājumu izsmidzināšanas iekārtas uzbūvēšanai.

Finansējums piesaistīts no dažādiem riska kapitāla fondiem, piemēram, “Imprimatur Capital”, “ZGI”, “Proks Capital” u. c., aizdevumu nodrošinājis “Altum”.

Pēc diviem gadiem uzņēmums Latvijā cer atklāt pasaulē pirmo šāda veida “inline” nanopārklājumu izsmidzināšanas ražotni.

Augļi:

“Schaeffler Baltic” apgrozījums 2017. gadā bija 1,2 miljoni eiro un peļņa 79 tūkstoši eiro.

2018. gadā apgrozījums varētu būt saglabājies esošajā līmenī, arī 2019. gadā liela izaugsme nav plānota. Izrāviens plānots, atverot nanopārklājumu ražotni.

Uzņēmumā strādā 10 cilvēki.

Koncerna “Schaeffler AG” apgrozījums 2017. gadā bija 14 miljardi eiro, darbinieku skaits – 90 151.

VĒRTĒJUMS: Pārpirkšana apliecina uzņēmuma augsto līmeni

Toms Grīnfelds, Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs: Uzņēmums man ir zināms jau no pašiem pirmsākumiem. Pilnīgi skaidrs, ka viņu tehnoloģija un produkts ir inovatīvs, ar augstu pētniecības un zinātnes komponenti.

Tajā pašā laikā tas arī nav masu produkts, kas būtu ļoti vajadzīgs visiem cilvēkiem, – niša un pati tehnoloģija ir šaura un specifiska, taču perspektīvas šajā nišā ir ļoti labas.

Ļoti labi, ka viņi arī specializējas uz šo nišu – nevajag tiekties darīt visu, jādara lietas, kurās esi kompetents. Visās jomās nevari būt vienlīdz labs. Salīdzinājumam – Latvijā kaut ko līdzīgi dara arī “Sidrabe”.