Tirgus apgūšana

Tirgus apgūšanas metodes

Tirgus apguves stratēģija nozīmē veidu, kādā produkcija vai pakalpojums tiks piegādāts un izplatīts tirgū. Pēc tam, kad ir veikta tirgus izpēte un izvēlēti eksporta tirgi ar vislielāko potenciālu, kuros tiks izvērsta darbība, uzņēmumam ir jāizlemj par konkrētā tirgus apgūšanas metodēm. 

Tirgus apgūšanas metožu izvērtēšanas nolūkā apdomājiet šādus jautājumus:

  • Kā tirdzniecība tiek veikta mērķa valstī?
  • Kādas ir Jūsu uzņēmuma stiprās un vājās puses?
  • Kādas ir Jūsu finansiālās iespējas?
  • Cik daudz apkalpošanas pirms un pēc pārdošanas būs nepieciešams Jūsu klientam?

Tirgus apguves veidi

Tradicionālie tirgus apguves veidi tiek iedalīti šādi:

  1. Tiešais eksports: sava pārstāvniecība vai pārstāvis mērķa tirgū (nepieciešamas plašākas zināšanas, vairāk darba, sarežģītāki loģistikas risinājumi);

  2. Sadarbības partneri: eksports, izmantojot starpniecības uzņēmumus, kas iepērk produkciju vairumā un to izplata attiecīgajā tirgū (importētāji, distributori), pārdodot mazumtirdzniecības veikaliem, restorāniem u.c. saviem klientiem;

  3. Stratēģiskās alianses: dažādi sadarbības modeļi pēc vienošanās ar vietējiem uzņēmumiem attiecīgajā tirgū (kopuzņēmumi, licenču piešķiršana, franšīzes;

  4. Uzņēmumu pārpirkšana: mērķa valsts uzņēmuma pārpirkšana. Īpaši izvērtējama situācijās, ja konkrētais uzņēmums būtu tiešs konkurents un tam ir ievērojama tirgus daļa, vai arī gadījumos, kad mērķa valsts normatīvie akti neparedz iespējas ienākt tirgū citiem uzņēmumiem. Šis ir viens no dārgākajiem tirgus apuves veidiem, un "mērķa" uzņēmuma tirgus vērtības noteikšana prasīs ievērojamus līdzekļus darījuma padziļinātai izpētei. Kā pozitīvais aspekts minams apstāklis, ka darījums nodrošinās nekavējošu 'vietējā' uzņēmuma statusu, piekļuvi vietējā tirgus zināšanām, izveidoto klientu loku un attiecīgās valsts valdības attieksmi pret uzņēmumu kā "vietējo" uzņēmumu.