"Karavela": Krievijas notikumu dēļ eksportā paredzama sīva konkurence starp lielajiem zivju konservu ražotājiem

09.10.2014

Krievijas-Ukrainas konflikts, kā arī rubļa kursa svārstības un kaimiņvalstu iedzīvotāju straujais pirktspējas kritums pēdējo mēnešu laikā negatīvi ietekmē Latvijas zivju konservu ražotāju eksportu, līdz ar to tiek prognozēts, ka drīzumā saruks mazo uzņēmumu skaits, savukārt lielo ražotāju vidū paredzama sīva konkurence, biznesa portālam "Nozare.lv" atzina SIA "Karavela" līdzīpašnieks Jānis Endele.

Viņš norādīja, ka no 2010.gada līdz 2013.gadam zivju konservu ražotāji pieredzēja 40% pārdošanas apjomu pieaugumu NVS valstīs, bet šogad būtisks pieaugums nav novērots.

Nozari ietekmējošie negatīvie faktori saistīti ar situāciju NVS valstu tirgos, kas nebija labvēlīgi straujo valūtas svārstību dēļ. Turklāt Krievijas un Ukrainas konflikta dēļ ražotāji un importētāji kļuvuši piesardzīgāki, tas savukārt liekot bažīties par apjomu samazināšanos un tirgus nestabilitāti Austrumvalstīs.

"Konflikts starp Krieviju un Ukrainu rada krasas valūtas kursu svārstības un novedis pie patērētāju pirktspējas mazināšanās. Pirktspēja mainās arī citās Austrumeiropas valstīs, uz kurām lielākoties tiek eksportēti Latvijā ražotie zivju konservi. Tas viss liek prognozēt, ka liela daļa mazo ražotāju neizdzīvos, bet starp lielajiem sāksies ļoti sīva konkurence," sacīja Endele.

Viņš arī atzina, ka pēdējo mēnešu laikā konkurences apstākļos aug arī Krievijas lielveikalu tīklu ambīcijas, kas liekot pārvērtēt stratēģijas un sadarbības modeļus starp ražotājiem un tīkliem.

"Tāpat Azerbaidžānas un Uzbekistānas tirgus ir strauji attīstījies, saasinot konkurenci starp lielražotājiem un neatstājot nekādas iespējas mazajiem. Tas tirgus spēlētājiem liek pārvērtēt ražošanas efektivitāti, meklēt citus sadarbības modeļus ar lielveikalu tīkliem," sacīja Endele.

Vienlaikus viņš atzina, ka Krievijas-Ukrainas notikumu ekonomiskajā kontekstā parādās jauna iezīme, ražotājiem pakāpeniski kāpinot eksportu no Austrumu virziena uz Rietumiem.

"Tas ļauj palielināt apgrozījumu un samazināt atsevišķu tirgu īpatsvaru kopējā tirdzniecības apjomā, kā arī diversificēt riskus un ilgtermiņā nodrošināt stabilitāti. Mērķtiecīgi strādājot, iespējams atrast produktus, ar kuriem varam ļoti veiksmīgi konkurēt. Tāpat zivrūpnieki aktīvi meklē jaunus produktus no Baltijas jūras brētliņām, ko varētu piedāvāt ne tikai austrumvalstīm, bet arī Rietumiem," sacīja uzņēmējs.

Tāpat viņš sacīja, ka "Karavelas" tradicionālajos tirgos Azerbaidžānā, Kazahstānā un Uzbekistānā arī nākotnē plānota zīmola "Kaija" pārdošanas apjomu palielināšana, kā arī sadarbības uzlabošana ar lielākajiem privātās preču zīmes turētājiem, kas ļaušot palielināt pārdošanas apjomus arī šajā segmentā.

Kā ziņots, "Karavela" 2013.gadā strādāja ar 29,791 miljona eiro apgrozījumu, kas ir 46% pieaugums salīdzinājumā ar 20,505 miljonu apgrozījumu 2012.gadā, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma peļņa palielinājusies par 59% - no 503 625 eiro 2012.gadā līdz 803 960 eiro pērn.

2013.gadā uzņēmums kopumā saražoja 39,38 miljonus zivju konservu bundžu, 90% novirzot eksportam. Lielākie tirgi bija Krievija (15,66%), Zviedrija (13,2%), Dānija (8,4%) un Azerbaidžāna (7,8%).

Attēli: