Eksperti: Ķīnas tirgus ir daudzsološs, taču nepieciešama rūpīga tā izpēte

13.07.2015.

Pašreizējā globālajā ekonomiskajā situācijā Latvijas uzņēmumi arvien vairāk vērš skatus Ķīnas virzienā, taču, pirms sākt darbību šajā milzīgajā un daudzsološajā Āzijas tirgū, ir jāveic rūpīga izpēte, lai saprastu tā īpatnības, secina Otrā Pasaules latviešu ekonomikas un inovāciju foruma (PLEIF) eksperti.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības Ķīnā vadītāja Ieva Jākobsone-Bellomi foruma dalībniekiem stāstīja, ka uzņēmējam, kas vēlas ieiet Ķīnas tirgū, jāveic tirgus pētījumi un personīgi jāapmeklē Ķīna, lai saprastu, vai tur ir piemērots noieta tirgus viņa produktam vai pakalpojumam. "Ķīna ir milzīgs tirgus, tāpēc ir jābūt izpratnei par konkrēto reģionu, pilsētu, pircēju un jāveic klientu segmentācija," uzsvēra LIAA pārstāve.

Jākobsone-Bellomi stāstīja, ka, cenšoties iekarot Ķīnas tirgu, jāņem vērā civilizācijas un līdz ar to arī biznesa atšķirības, tostarp attiecībā uz lietišķajām sarunām un etiķeti. Eksperte norādīja, ka ķīnieši ir ļoti praktiski un pragmatiski, tāpēc, pirms viņus uzrunāt, ir jāizvērtē savs biznesa piedāvājums un tā pievilcīgums ķīnietim no investīciju atdeves viedokļa.

Neatstarojošā stikla pārklājuma ražotāja "Groglass" pārdošanas un mārketinga direktors Artūrs Rožkalns norādīja, ka sadarbībā ar Ķīnu ir jābūt pacietīgiem, jo lēmumus ķīnieši pieņem apdomīgi. Pēc viņa teiktā, klientam no Ķīnas ir svarīgi, ka tiek uzklausītas viņa vēlmes un vajadzības, iespēju robežās pielāgojot produktu.

"Dodoties iekarot šo tirgu, ir jākonkurē ar kvalitāti, jo, visticamāk, ar cenu nevarēsim konkurēt. Mūsu gadījumā augsta produkta kvalitāte ir viennozīmīgi svarīgākais faktors, ko klients sagaida," atzina Rožkalns.

Pēc viņa teiktā, labākais veids, kā satikt potenciālos klientus no Ķīnas, ir piedalīties starptautiskās izstādēs, jo tajās vienmēr ir apmeklētāji no šīs valsts, kuri runā arī angļu valodā. Savukārt, piedaloties izstādē Ķīnā, gan jārēķinās ar tulka nepieciešamību.

"Mēs klientus Ķīnā visbiežāk iegūstam, balstoties uz ieteikumiem. Turklāt ķīnieši aktīvi darbojas e-vidē un seko tam, ko uzņēmumi publicē savās mājaslapās. Mums vēl ir daudz ko darīt, lai pielāgotu savus mārketinga materiālus Ķīnas klientam, taču esam jau tos publicējuši internetā un nodrukājuši produktu brošūras. Tajās esam norādījuši īstenotos projektus un klientus, kas izmanto mūsu produkciju - ķīniešiem tas ir svarīgi," informēja Rožkalns.

Savukārt e-pasta mārketinga pakalpojumu sniedzēja "Mailigen" līdzdibinātājs Artūrs Bernovskis uzsvēra - lai ieietu Ķīnas tirgū, uzsvars jāliek uz internetu, jo tas ir kanāls klientu uzrunāšanai. Ķīna ir pirmajā vietā pasaulē pēc interneta lietotāju skaita.

"Veiksmīgai Ķīnas tirgus apgūšanai galvenais, kas nepieciešams, ir spēcīga lokālā Ķīnas komanda vai vietējais partneris Ķīnā, kā arī zināšanas interneta mārketingā, kur liels uzsvars ir uz sociālo tīklu mārketingu. Produktam, kas tiek piedāvāts Ķīnas tirgū, ir jābūt lokalizētam un piemērotam vietējām kultūras īpatnībām," minēja Bernovskis.

Pēc LIAA informācijas, 2014.gadā Latvijas kopējais preču un pakalpojumu tirdzniecības apgrozījums ar Ķīnu bija 501 miljons eiro, kas ierindoja Ķīnu 15.vietā Latvijas ārējās tirdzniecības partneru vidū. Kopējais preču un pakalpojumu eksports uz Ķīnu sasniedza 111,9 miljonus eiro, kas veido 0,8% no Latvijas kopējā eksporta, savukārt preču un pakalpojumu imports - 389,1 miljonu eiro, kas veido 2,6% no Latvijas importa. Salīdzinājumā ar 2013.gadu eksports palielinājās par 37%, bet imports - par 5%. 2014.gadā Ķīna bija Latvijas 22.nozīmīgākā eksporta un 10.nozīmīgākā importa partnere.

Piektdien Rīgā norisinājās Otrais Pasaules latviešu ekonomikas un inovāciju forums, kas pulcēja teju 200 dalībnieku no 15 pasaules valstīm, tostarp augsta līmeņa latviešu izcelsmes uzņēmējus un profesionāļus no Eiropas, ASV, Kanādas, Austrālijas, Ķīnas un Saūda Arābijas.

Foruma centrālās tēmas bija Latvijas eksporta tirgu diversifikācija, iziešana jaunos tirgos un uzņēmējdarbības kultūras stiprināšana valsts tautsaimniecības izaugsmei.