AirDog ražošanas priekšvakarā

05.03.2015.

Latvijā radītā bezpilota lidaparāta izstrāde tuvojas finiša taisnei; Latvijai iespēja būt priekšgalā šajā jomā

Ja lielajā aviācijā (lidmašīnu ražošana) mums nav nekādu izredžu, tad bezpilota lidaparātu (jeb tālvadības gaisa kuģu sistēmu – RPAS) jomā Latvija varētu būt pionieris, piemēram, kļūstot par vienu no liberālākajām (RPAS testēšanas, izmantošanas ziņā) valstīm pasaulē, norāda SIA Helico Aerospace Industries valdes loceklis Edgars Rozentāls, gatavojoties prezentācijai RPAS veltītajai konferencei Rīgā. Tas gan būtu jādara ambiciozi, skaļi pasakot to visaugstākajā līmenī, turklāt valstij šajā ziņā vajadzētu ilgtermiņa vīziju. Pirms to darīt, protams, veikt iespējamo risku izvērtēšanu, kā arī vieniem no pirmajiem sagatavot normatīvo aktu bāzi.

«Esam finiša taisnē,» par laiku, kad varētu tikt uzsākta AirDog masveida ražošana un piegāde klientiem, saka E. Rozentāls, piebilstot, ka tas ir mēnešu jautājums. Precīzus datumus viņš gan nesauc, jo jau iepriekš šajā ziņā nācies vilties. Visa konstrukcija ir Latvijas inženieru radīta, savukārt motori, propelleri, elektronika u.c. tiek pasūtīts ārpus Latvijas. Piemēram, plastmasas rāmis tiks ražots Anglijā finansiālu un laika apsvērumu dēļ.

Lidaparāta cena iepriekšpasūtīšanā šobrīd ir 1300 ASV dolāru, bet veikalos tā vēlāk varētu būt ap 1500 dolāru. Lidaparātu komplektāciju līdz pat nosūtīšanai uz loģistikas centru veiks Ventspilī izvietotā HansaMatrix. Vaicāts, vai neplāno AirDog izstrādni vienkārši pārdot, E. Rozentāls atbild, ka līdz šim neatvairāma piedāvājuma nav bijis. Komanda, kurā ir 21 cilvēks, tostarp 16 dažādi inženieri, kādu brīdi vēl varot turpināt paši. «Nauda viena pati nepalīdz, bet, lai šādu produktu attīstītu, vajag lielu naudu,» uzsver Helico Aerospace Industries valdes loceklis, gan neminot, cik šobrīd AirDog izstrādē kopumā ieguldīts. Tai pašā laikā tiek un vēl tiks iesniegti patentu pieteikumi ASV, kas palīdz gan aizsargāt tehnoloģiju, gan finansējuma piesaistei.

Plašāk lasiet rakstā AirDog ražošanas priekšvakarā ceturtdienas, 5. marta, laikrakstā Dienas Bizness (6. lpp.)!

Attēli: